Skatteministeren fremsatte 6. oktober 2021 et lovforslag, som sigter mod at skabe klarhed om tidspunktet for beskatning af de skattepligtige beløb, modtaget i henhold til en COVID-19-kompensationsordning.
Forslaget lægger op til, at den enkelte modtager selv kan vælge mellem:
Valgfriheden omfatter kun de kompensationsordninger, hvor der træffes administrativ afgørelse om retten til beløbet efter udbetalingen, hvilket vil være de ordninger, hvor der indsendes slutafregning.
Hvis virksomheden i 2020 medtog de i 2020 modtagne beløb i beskatningen, kan virksomheden inden oplysningsfristen for indkomståret anmode om omvalg – og derved anmode Skattestyrelsen om, at oplysningen for 2020 ændres, og at beløbet først medtages i 2021.
Virksomheder, som skal tilbagebetale modtagne kompensationer, vil i tilbagebetalingsåret kunne fradrage beløbet. Alternativt kan virksomheden anmode om at tilbagebetalingsbetalet fradrages i det år, kompensationsbeløbet tidligere er beskattet. Anmodningen herom følger de almindelige genoptagelsesregler.
Virksomheder vil få mulighed for at kalde hjemsendte ansatte tilbage på arbejde i de sidste syv kalenderdage i kompensationsperioden, uden at det påvirker virksomhedens mulighed for at få fuld lønkompensation for disse dage. Muligheden kan benyttes én gang for hver lønkompenserede ansat, der har været omfattet af lønkompensation i mindst 30 kalenderdage.
Ydere kan der søges om kompensation for visse grupper frem til d. 30. juni 2021:
Få det fulde overblik her på virksomhedsguiden.dk Virksomhedsguiden hjemmeside
- vi er naturligvis til rådighed for rådgivning og uddybning.
Et bredt flertal af folketingets partier er blevet enige om, at de generelle hjælpepakker, der løber frem til 30. juni 2021, udfases, men der etableres nye ordninger, der p.t. dækker perioden fra 1. juli 2021 til 30. september 2021.
Det betyder, at der fra 1. juli 2021 ses på at etablere nye og tilpassede kompensationsordninger for bl.a. faste omkostninger, faste omkostninger light samt selvstændige inden for særligt udsatte erhverv.
Det er p.t. ikke defineret, hvilke brancher, som ordningerne er tiltænkt at ”ramme”, men fælles for alle ordningerne er, at man vil have fokus på udsatte virksomheder. I rammeaftalen er det nævnt, at det kunne være virksomheder inden for bl.a. luftfart, rejsebranchen og hoteller samt virksomheder, der afholder messer/konferencer. Vi tænker, at andre brancher/erhverv også kan have behov for at blive omfattet af den nye ordning.
Uden at gå i detaljer kan det nævnes, at kompensation for faste omkostninger vil kræve, at virksomheden har en omsætningsnedgang på mindst 45 %, og at den kendte trappemodel også vil komme i spil.
Light-modellen for faste omkostninger vil også have et krav med 45 % omsætningsnedgang. Her synes kompensationen dog at blive et fast beløb.
Tidligere skulle virksomheder, der modtager mindst 50 % i offentlig støtte, søge særskilt under Slots- og Kulturstyrelsen. Dette vil blive ændret fra 1. juli 2021.
”Ejerkompensationen” til selvstændige vil også stille krav om en omsætningsnedgang på mindst 45 %. For ikke at gøre det for enkelt, har man opdelt kompensationsordningen i to: 1) selvstændige med ansatte kan få kompenseret 90 % af deres omsætningsnedgang – dog maksimalt 33.000 kr. i juli og august 2021 samt 20.000 kr. i september 2021. 2) selvstændige uden ansatte vil kunne få en kompensationen på 30.000 kr. i juli og august 2021 samt 20.000 kr. i september 2021.
Fælles for begge ordninger er, at den selvstændige i kompensationsperioden ikke hæver mere end 23.000 kr. ud af virksomheden om måneden. Det synes stadig uklart, hvorledes dette skal fortolkes vedrørende bl.a. betaling af virksomhedsskat/restskat/B-skat m.v.
Der foreligger p.t. ikke nærmere beskrivelse af de i rammeaftalen andre tiltag, der vedrører bl.a. turisme, billigere indenrigsrejser i sommerperioden samt tiltag målrettet kultur-, idræts- og foreningslivet. Vi må ligesom disse brancher vente og se, hvorledes aftaleteksten bliver udmøntet i praksis.
Regeringen har sammen med et bredt flertal af Folketingets partier besluttet at, selvstændige mv., som har fået udbetalt under 250.000 kr. på kompensationsordningen for selvstændige, kan få kompenseret 80 pct. af revisorudgifterne i forbindelse med efterkontrol. Det forventes at dække ca. 87 pct. af de virksomheder, der har søgt ordningerne.
Det gælder allerede, at virksomhederne der har fået udbetalt mindre end 25.000 kr. ikke vil blive anmodet om en revisorerklæring.
Kilde: Erhvervsministeriet
Læs alle de vigtige detaljer på Erhvervsministeriets hjemmeside.
Ydermere udtaler FSR - danske revisorer, således:
Alle danske virksomheder, kulturliv og selvstændige mv. kan få adgang til kompensationsordningerne, uanset om de må åbne op eller ej.
På mandag kan alle danske udsalgsvarebutikker uden for storcentre åbne op, hvis de er under 5.000 kvadratmeter. Men der er fortsat behov for at hjælpe virksomheder, kulturlivet og selvstændige mv. med adgang til kompensationsordningerne, uanset om de stadig er ramt af restriktioner eller ej.
Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har indgået aftale om, at de generelle kompensationsordninger forlænges frem til og med 5. april 2021.
Virksomheder, kulturliv og selvstændige mv. kan derfor fortsat benytte de generelle kompensationsordninger for faste omkostninger og selvstændige mv.
Forlængelsen gælder også lønkompensationsordningen, så længe restriktionerne gælder. Det er indarbejdet i trepartsaftalen med arbejdsmarkedets partier fra december 2020.
Der er endnu ikke udstedt bekendtgørelser til aftalen. Men det fremgår, at kravet om en omsætningsnedgang på minimum 30 procent fortsat er gældende for at få adgang til at søge de generelle kompensationsordninger for faste omkostninger og selvstændige mv.
Butikskæder, hvor en del af virksomhedens butikker ligger i et storcenter, som fortsat er tvangslukket, kan ansøge om 100 procents kompensation for stedbundne faste omkostninger (light-ordningen) op til 100.000 kroner per måned for de pågældende enheder.
FSR – danske revisorer vil gerne pointere, at vi tidligere har fået både mundtligt og skriftligt bekræftet fra Erhvervsstyrelsen, at det kun er i ”light-ordningen” for faste omkostninger (stedbundne faste omkostninger, BEK nr. 115 af 29/1-2021), at det er muligt at ansøge om kompensation for faste omkostninger for en eller flere produktionsenheder. Det er ikke muligt efter BEK 26 og 27 af 11. januar 2021.
Kompensationen
Kompensationsmuligheden er opdelt i 2:
1. Selvstændige med under 25 fuldtidsansatte kan modtage op til kr. 33.000 pr. måned i kompensation.
2. Selvstændige uden ansatte kan modtage op til kr. 30.000 pr. måned i kompensation.
Medarbejdende ægtefælle kan stadig modtage op til kr. 23.000 pr. måned i kompensation.
Kompensationen beregnes fortsat med udgangspunkt i virksomhedens omsætningsnedgang og udgør 90 % af omsætningsnedgangen og for tvangslukkede virksomheder (uden omsætning) 100 % af omsætningsnedgangen. Dog maksimalt ovennævnte beløb.
Betingelser
Betingelser for at modtage kompensation gennem ordningen for selvstændige er uændrede, hvorfor kravet om, at virksomheden har oplevet en omsætningsnedgang på mindst 30 % sammenlignet med samme periode sidste år stadig er gældende.
Som et nyt krav for at modtage den nye forhøjede kompensation er det også et krav, at den selvstændige ikke tager mere end kr. 23.000 ud af virksomheden pr. måned. Hvorledes dette skal administreres i praksis er ikke oplyst, men må afvente en senere bekendtgørelse. Det nævnes dog at den selvstændige på ansøgningstidspunktet skal afgive en tro og love-erklæring, og at der ved efterkontrollen vil være krav om revision, hvor bl.a. dette krav skal efterprøves.
Nedsættelse af omsætnings- og indkomstgrænsen
Det var tidligere et krav, at den gennemsnitlige omsætning skulle udgøre kr. 10.000 pr. måned. Dette ændres til at den gennemsnitlige omsætning i referenceåret udgør mindst kr. 8.000 pr. måned.
Dette vil formentlig betyde, at flere kan ansøge om kompensation.
Fremtiden
Samtidig er det besluttet, at hvis restriktionerne forlænges til efter d. 28. februar, vil hjælpepakkerne samt de målrettede puljer til erhvervs- og kulturaktivitet også blive forlænget til og med d. 30. april 2021.
Hvornår kan jeg ansøge?
Du kan ansøge allerede nu – men ikke nødvendigvis for kompensationen op til kr. 33.000 pr. måned.
Fristen for ansøgning er p.t. oplyst til at være d. 15. april 2021.
Regeringsudspil - ny momslåneordning og udvidelse af A-skattelåneordningen
Momslåneordning
Folketinget har tidligere udskudt betalingsfristen vedrørende bl.a. momsafregningen for 1. halvår 2020 til 1. marts 2020. Dette forslås ikke ændret, hvilket betyder, at den moms, som små og mellemstore virksomheder skal angive og betale den 1. marts 2021 skal betales, men der åbnes op for at små og mellemstore virksomheder for den udskudte og ordinære moms, der skal angives og betales 1. marts 2021, kan låne pengene rentefrit af staten med tilbagebetalingsfrist den 1. februar 2022.
Som det p.t. er oplyst, vil virksomhederne skulle indbetale beløbene 1. marts 2021 for derefter at få tilbagebetalt beløbet når lånet er godkendt af Skattemyndighederne. Men det praktiske vil blive udmeldt senere.
A-skattelåneordning
Mange virksomheder har allerede udskudte betalingsfrister af A-skat og AM-bidrag til januar, marts og maj 2021 af tilbageholdt A-skat og AM-bidrag i 2020. Disse virksomheder står nu over for en likviditetsudfordring, da de stod til at skulle betale dobbeltrater af A-skat og AM-bidrag.
Derfor har Folketinget for små og mellemstore virksomheder allerede vedtaget en A-skattelåneordning, hvor der kan søges om at få tilbagebetalt den A-skat og AM-bidrag, som de skal betale januar 2021, som et rentefrit lån.
Denne ordning foreslås udvidet til også at omfatte betalingerne af A-skat og AM-bidrag i februar og marts 2021. Samtidig foreslår Regeringen også, at store virksomheder kan anmode om lån efter den nye udvidede A-skattelåneordning.
Lånene skal tilbagebetales senest den 1. februar 2022.
Udskydelse af betalingsfristen for A-skat og AM-bidrag
For alle virksomheder foreslås den ordinære betalingsfrist for A-skat og AM-bidrag i maj 2021 udskudt til betaling i oktober 2021.
Forlængelse af kompensations- og garantiordninger til og med d. 31. januar 2021
De målrettede kompensationsordninger for faste omkostninger og faste omkostninger indbefatter følgende:
Udvidelse af kompensationsordninger
Der er endvidere enighed om at udvide kompensationsordninger til den del af idræts- og kulturlivet der rammes af det skærpede forsamlingsforbud fra 50 til 10 personer. De vil fra den 26. oktober 2020 få adgang til kompensationsordningerne for selvstændige, freelancere og kombinatører mv. og faste omkostninger, såfremt de oplever en omsætningsnedgang relateret til forbuddet.
Aktivitets- og omstillingspuljer mv.
Kompensationsordning for folkeoplysende voksenundervisning (aftenskoler), daghøjskoler og Folkeuniversitet
Der afsættes 60 mio. kr. til at oprette en midlertidig kompensationsordning for tabt deltagerbetaling eller ekstra udgifter, som indskrænkningen af forsamlingsforbuddet medfører, som er målrettet aftenskolerne, daghøjskolerne og Folkeuniversitetet.
Forbedring af kompensationsordning for faste omkostninger
Øget likviditet til erhvervslivet
Genåbning af momslåneordning mv. for små og mellemstore virksomheder
Arbejdsmarked og uddannelse
Forlænget ret til dagpenge
Forlænget ret til sygedagpenge
Download den nye økonomitabel fra Erhvervsministeriet på deres hjemmeside.
Kilde: Erhvervsministeriet
Hermed et overblik over de foreløbige ændringer, som vi som jeres revisor og rådgiver naturligvis føler os ansvarlige for at formidle, og som altid er vi til rådighed for uddybning og rådgivning.
Har din virksomhed modtaget lønkompensation, skal der indsendes endelige oplysninger til Erhvervsstyrelsen
Den endelig frist for indsendelse af oplysninger er endnu ikke kendt, men oplyses til tidligst at blive den 15. november 2020.
Virksomheder, der har modtaget lønkompensation, vil efter det oplyste modtage besked fra Erhvervsstyrelsen om indsendelse af dokumentation, så Erhvervsstyrelsen kan foretage en slutafregning.
Hvornår skal dokumentationen indsendes
Fristen for indsendelse af dokumentationen vil efter det oplyste tidligst være den 15. november 2020, og senest 6 måneder efter den sidste dag, hvor virksomheden havde en medarbejder hjemsendt.
Hvis fristen er udskudt for virksomheden, vil virksomheden modtage særskilt besked via e-Boks.
Hvad skal dokumenteres?
Vi tænker, at Erhvervsstyrelsen senere konkret vil oplyse, hvilken dokumentation der ønskes indsendt.
Det er dog oplyst, at hvis virksomheden har en tillidsrepræsentant eller anden faglig repræsentant, skal dokumentation indeholde en bekræftelse fra denne på, at medarbejderne har været hjemsendt uden arbejde.
Krav om revisorbistand?
Der er p.t. ikke krav om revisorbistand, men Erhvervsstyrelsen oplyser, at virksomheden vil få besked, hvis virksomheden skal benytte revisorbistand i forbindelse med indsendelsen af dokumentation/slutafregningen.
Modregning i andre kompensationsordninger
Hvis virksomheden har modtaget for meget i lønkompensation, kan det for meget udbetalte p.t. ikke modregnes i kompensation fra de andre kompensationsordninger.
Regeringen har vedtaget lovforslag om at forlænge virksomhedernes betalingsfrister for AM-bidrag og A-skat for tre månedlige rater (betalinger for april, maj og juni) samt moms, men ikke lønsumsafgift, dog ser det ud til at regeringen vil stille forslag om, at nogle lønsumspligtige virksomheder vil få betalt lønsumsafgift retur mod at indbetale beløbet igen om 12 måneder.
Regeringen ønsker med dette initiativ at holde hånden under virksomhedernes likviditet.
Moms
Virksomheder på månedsafregning af moms får forlænget deres angivelses- og betalingsfrist med 30 dage for afregningsmånederne marts, april og maj 2020.
Regeringen har indført en gradvis udfasning af de forlængede betalingsfrister for virksomheder med månedsafregning. Fristen for juli udskydes dermed med 15 dage, og fristen for august udskydes med 7 dage.
For virksomheder, der afregner kvartals- og halvårsvist, er det vedtaget, at afregningen for 1. kvartal betales sammen med afregningen for 2. kvartal, og at afregningen for 1. halvår betales sammen med afregningen for 2. halvår.
Endelig er afgiftsperioden for 3. kvartal sammenlagt med afgiftsperioden for 4. kvartal 2020 for virksomheder med kvartalsvis afregning. Momsen for den samlede periode vil senest skulle betales den 1. marts 2021.
Skattestyrelsen opfordrer til, at virksomhederne indberetter momstallene, som de plejer, idet Danmarks Statistik bruger momsindberetningerne til at belyse den aktuelle økonomiske situation i landet, herunder opgørelse af Nationalregnskabet. Virksomhederne opdfordres derfor til at indberette moms som hidtil og kun vente med indbetalingen.
Har virksomheden negativt momstilsvar vil beløbet blive udbetalt efter de almindelige regler.
Virksomheder som i marts 2020 har afregnet moms for 2. halvår 2019 og 4. kvartal 2019 vil få mulighed for at ansøge om tilbagebetaling heraf - beløbet vil skulle indbetales senest 1. april 2021 og vil være rentefrit. De nærmere omstændigheder vedrørende udbetalingen forventes at foreligge ultimo april 2020 og med ansøgningsmulighed fra 1. maj 2020, formentligt via virksomhedens skattekonto.
Lønsumsafgift
De vedtagne love omtaler ikke lønsumsafgift, hvorfor afregningstidspunktet for afregning af lønsumsafgift for 1. kvartal 2020 var den 15. april 2020.
Virksomheder som afregner lønsumsafgift efter metode 4 (f.eks. taxavognmænd, tandlæger m.fl.) og som 15. april 2020 angav og afregnede lønsumsafgift for 1. kvartal 2020 kan ansøge om tilbagebetaling heraf - beløbet vil skulle indbetales senest 1. april 2021 og vil være rentefrit. De nærmere omstændigheder vedrørende udbetalingen fremgår nedenfor i afsnittet om nye kompensationsmuligheder via udlån hos Skattestyrelsen.
Der åbnes også op for, at de samme virksomheder kan undlade at indbetale 1/4 af lønsumsafgiften af årsresultatet 2019, som ellers forfalder til betaling medio august 2020.
A-skat og AM-bidrag
Med lovforslaget forlænges betalingsfristerne med fire måneder, jf. oversigten fra Skatteministeriet. Indberetningsfristerne ændres ikke.
Små og mellemstore virksomheder |
Store
|
|||
---|---|---|---|---|
Rate |
Gældende regler |
Udskudt betaling |
Gældende regler |
Udskudt betaling |
April | 11. maj | 10. sep. | 30. apr. | 31. aug. |
Maj | 10. juni | 12. okt. | 29. maj | 30. sep. |
Juni | 10. juli | 10. nov. | 30. juni | 30. okt. |
August | 10. sep. | 29. jan. 2021 | 31. aug. | 15. jan. 2021 |
September | 12. okt. | 31. mar. 2021 | 30. sep. | 16. mar. 2021 |
Oktober | 10. nov. | 31. maj 2021 | 30. okt. | 17. maj 2021 |
Betalingsfristerne for A-skat og AM-bidrag for august, september og oktober udskydes med henholdsvis 4½, 5½ og 6½ måned. Udskydelsen begrundes med, at virksomhederne dermed undgår dobbeltbetaling for tre rater i august-november 2020.
I lyset af udskydelse af betalingsfristen for moms, A-skat og AM-bidrag har regeringen forhøjet grænsen for, hvor meget en virksomhed kan have stående på skattekontoen. Tidligere var det muligt at sætte grænsen til kr. 200.000, hvilket betød, at virksomheden kan have op til kr. 200.000 stående som til gode hos Skattestyrelsen, før beløbet bliver udbetalt.
Grundet forlængelse af betalingsfristerne for moms, A-skat og AM-bidrag kan nogle virksomheder komme i den situation, at deres normale betaling kan medføre, at banken opkræver negativ rente. Regeringen har derfor besluttet, frem til den 30. november 2020, at udbetalingsgrænsen fra skattekontoen forhøjes til 10 mio. kr. Det er dog den registreringspligtige, som via TastSelvErhverv selv skal forhøje beløbsgrænsen.
Skattestyrelsen opkræver ikke negativ rente af indestående, men udbetaler heller ikke renter af det indestående, som den betalingspligtige har til gode.
Indberetningen af den nye udbetalingsgrænse sker via TastSelvErhverv - Skattekontoen - Udbetalingsgrænse.
Aftalen gælder for lønmodtagere på alle de private virksomheder, der er ekstraordinært hårdt ramt økonomisk, som følge af COVID-19, og derfor står over for at skulle varsle afskedigelser for mindst 30% eller mere end 50 ansatte. I disse tilfælde får virksomheden en lønkompensation fra staten på 75% af de pågældende medarbejderes løn, maksimalt 30.000 kr. pr. måned, såfremt de undlader at varsle fyringerne. For timelønnede udgør den statslige lønkompensation 90%, maksimalt 30.000 kr. pr. måned.
Det er muligt, at kombinere en aftalt lønnedgang med en kompensationsordning, liesom det nu er præciseret, at medarbejderne og virksomheden også kan aftale at medarbejderne er hjemsendt på skift.
Hjemsendte medarbejdere skal minimum afholde 5 ferie-/afspadseringsdage i hjemsendelsesperioden, såfremt denne er 3 måneder.
Ansøgning og udbetaling
Der skal søges via www.virk.dk.
Regeringen og arbejdsmarkedets parter er den 5. juni 2020 blevet enige om at forlænge kompensationsordningen frem til og med den 29. august 2020. På nuværende tidspunkt, er det kun muligt, at søge til og med den 8. juli 2020 og ordningen er åben for ansøgning frem til den 30. juli 2020.
For at afbøde de direkte negative økonomiske konsekvenser for virksomheder ved sygdom hos medarbejdere på grund af COVID-19, har regeringen valgt at ændre lovgivningen om udvidet ret til sygedagpenge for selvstændige og sygedagpengerefusion til arbejdsgiverne på grund af COVID-19.
Med loven vil der kunne ydes refusion til arbejdsgivere for udbetalt løn og sygedagpenge i de første 30 dage (arbejdsgiverperioden). Derudover kan selvstændigt erhvervsdrivende få sygedagpenge fra første fraværsdag i stedet for efter den almindelige egenperiode på 2 uger.
For personer sygemeldt af andre grunde end COVID-19 gælder de almindelige regler. Dvs. arbejdsgiveren som hovedregel har pligt til at afholde alle udgifter til løn under sygdom eller til sygedagpenge i arbejdsgiverperioden, og en ikke-forsikret selvstændig først har ret til sygedagpenge efter 2 ugers sygdom. Ordningen er midlertidig og skal gælde fra den 27. februar 2020 til den 1. januar 2021.
For at holde hånd under de mindre selvstændige kan mindre selvstændige søge om midlertidig kompensation for tabt omsætning fra og med den 9. marts til og med den 8. juli 2020.
Principperne er således
De små selvstændige, der oplever mere end 30% nedgang i omsætningen i 2020 i forhold til samme periode i 2019 som konsekvens af COVID-19 virus, kan blive kompenseret.
Kompensationen fra staten udgør pt. 90% af omsætningstabet, dog maksimalt 23.000 kr. for nuværende pr. måned.
Kompensationen kan udgøre op til 46.000 kr. pr. måned, såfremt den selvstændige har medarbejdende ægtefælle.
Det er nu blevet muligt at indberette ansøgningen. Vi er til rådighed for indsamling af de nødvendige oplysninger, men kan desværre ikke indberette for jer, idet det er virksomhedens NemID som skal anvendes.
Den selvstændige eller mindre erhvervsdrivende kan højest få kompensation i tre måneder fra den 9. marts og frem til den 8. juli 2020.
Det er et krav, at virksomheden ikke har mere end 25 fuldtidsansatte, og at den gennemsnitlige månedlige omsætning i perioden 1. marts 2019 - 28. februar 2020 har udgjort kr. 10.000.
Udbetalingerne sker ud fra oplysninger fra virksomheden og tro- og loveerklæringer, som senere kan dokumenteres med bistand fra revisor.
Freelance B-indkomstmodtagere uden CVR-nummer følger samme regler.
Ovennævnte er også gældende for ejere der ejer mere end 25% eller mere af selskabskapitalen i det selskab de er ansat i. Kompensationen udbetales til selskabet.
Kompensationen er skattepligtig og medtages i skatteopgørelsen som andre skattepligtige indtægter.
Ordningen er åben for ansøgning frem til og med den 31. august 2020.
Principperne er således
Kompensationen målrettes virksomheder med et stort fald i omsætningen herhjemme (mere end 35 pct.) i forhold til tilsvarende periode i 2019.
Kompensationen målrettes faste udgifter (f.eks. husleje, leasing, mv) og udgør mellem 25 og 80% alt efter omsætningsnedgang, dog kan virksomheder, som ved påbud er fuldt lukket, opnå 100% godtgørelse.
Kompensation dækker op til 4 måneder og udbetales hurtigst muligt ud fra en revisorpåtegnet opgørelse over forventet faste udgifter i perioden den 9. marts – 8. juli 2020. Det er muligt kun at vælge kompensation for de oprindelige 3 måneder (9. marts - 8. juni 2020). I forbindelse med ansøgning opgøres virksomhedens forventede omsætningsfald, som bekræftes via tro- og loveerklæringer fra virksomheden.
Udgifter til revisor vil kunne kompenseres med 80% af afholdt udgift, hvis der udbetales kompensation.
Hvis de faste udgifter i en 3-måneders periode ikke overstiger kr. 12.500 eller kr. 16.667 over en periode på 4 måneder, kan der ikke ydes kompensation.
Det er vigtigt, at være opmærksom på, at der som udgangspunkt kun kan søges om kompensation én gang i kompensationsperioden. Virksomheder som allerede har ansøgt om 3 måneders kompensation kan dog ansøge igen, hvis kompensationsperioden skal udvides til 4 måneder.
Efterfølgende p.t. senest den 8. december 2020 skal virksomheden indsende opgørelse over den faktiske omsætningsnedgang, samt de faste udgifter i kompensationsperioden, og der vil derfor blive foretaget en efterregulering af for meget eller for lidt modtaget kompensation.
Ansøgning og udbetaling:
Der skal søges via www.virksomhedsguiden.dk
Ordningen er åben for ansøgninger frem til og med den 31. august 2020.
Regeringen vil styrke små og mellemstore danske virksomheders likviditet yderligere ved at allerede indbetalt moms og lønsumsafgift udlånes til virksomhederne. Samtidig forlænges betalingsfristerne for lønsumsafgift.
Udlån af indbetalt moms/lønsumsafgift
Loven giver virksomheder mulighed for at låne den allerede indbetalte moms/lønsumsafgift.
Der er tale om et rentefrit lån, som falder til betaling senest den 1. april 2021.
Loven blev vedtaget den 30. april 2020 og trådte i kraft den 5. maj 2020, og det er nu muligt at ansøge via www.virk.dk Fristen for ansøgning er den 15. juni 2020.
Man skal være opmærksom på at der i loven er oplistet hvilket virksomheder som ikke har mulighed for at søge om løn, hvilket f.eks. er virksomheder under konkursbehandling, likvidation, tvangsopløsning m.v.
Forlængelse af betalingsfrister for lønsumsafgift
Det foreslås samtidig at forlænge betalingsfristerne for virksomheder, der afregner lønsumsafgift efter den såkaldte metode 4. forlænges med henholdsvis 1 og 1½ måned i 2. og 3. kvartal 2020.
Fristen for betaling af 3. kvartal 2020 er rykket til den 16. november 2020 (udskudt 1,5 måned)
Loft på indestående på skattekontoen
Endvidere er det vedtaget at ophæve loftet på hvor meget virksomhederne kan have stående på skattekontoen frem til den 1. april 2021.
Det betyder, at virksomhederne fortsat kan indbetale A-skat, moms, og lønsumsafgift efter de normale betalingsfrister, og dermed undgå eventuelle negative bankrenter.
Skattestyrelsen har fra og med den 7. maj 2020 åbnet op for, at den enkelte virksomhed via TastSelv Erhverv kan hæve loftet, så virksomheden stadig kan indbetale A-skat, moms m.v. til de normale afregningsfrister.
Angående COVID-19 følger Ri naturligvis Statsministerens anbefalinger
Ri har, som alle andre i samfundet, et ansvar for ikke at medvirke til at sprede COVID-19.
Vi er naturligvis fuldt ud funktionelle og de aftaler der er lavet med Ri, overholdes naturligvis.
I det omfang det kan lade sig gøre, vil vi dog opfordre til, at vores kunder benytter sig af digitale kanaler, såsom fildelingssystemer, Teams virtuelle møder, mail og telefon, som alternativ til fysiske møder.
Ri’s medarbejdere overholder i øvrigt samtlige af regeringens anbefalinger om ansvarlighed og deltager ikke i aktiviteter der kan øge risici for smittespredning.